Kobber

Hej Helena

Vil du fortælle lidt om kobber, jeg har ladet mig fortælle at kobber kan hjælpe mod gråhårethed, er det rigtigt? Jeg læser tit din brevkasse og har stor fornøjelse af den.

Hilsen Allan

 

Hej Allan

Allerførst, tusind tak for den fine ros, det varmer.

Mangel på kobber kan godt være medvirkende årsag til gråhårethed. Kobbermangel kan også medføre svækket immunforsvar, hjerteproblemer, kar og skeletforandringer, hudlidelser, pigmentsvind, hårforandringer, blodmangel, allergi, luftvejsproblemer, infektioner, stress- og stofskifte-forstyrrelser. Alvorlige nyresygdomme kan medføre kobbermangel samt langvarig brug af P-piller. Kobber er også nødvendigt for at koble kollagen og elastin sammen til en stærk hud.

Mangel på kobber kan også være en væsentlig årsag til aneurismer, da det giver svækkelse af de elastiske fibre i pulsårerne

Kobber er et meget vigtigt mineral for kroppen, men det skal være i de rette mængder.

Kobber indgår i en række forskellige enzymer, hvilke er nødvendige for at cellerne kan få energi.

Det er en vigtig antioxidant, der er med til at beskytte kroppens celler mod ødelæggelse af de frie iltradikaler. Kobber har også en stor betydning for celleånding og hæmoglobin, da det binder jern til hæmoglobinet. Det har også betydning for pigmentdannelse i hud og hår, samt ved dannelse af bindevæv og visse fedtstoffer i hjernen, yderligere er det også medvirkende ved omsætning af

C-vitaminer, proteiner og jod.

Kobber har også en medvirkende indflydelse på processer i kroppen der er med til at regulere blodets indhold af adrenalin og noradrenalin samt neurotransmitterne serotonin og melatonin.

Kobber og zink er nødvendige for dannelse af SOD (kobber/zink superoxid dismutase), der er en vigtig antioxidant i kroppen. Antioxidanter standser de skadelige frie iltradikaler i kroppen.

Det er også vigtigt at huske på, at kobber og zink konkurrerer om at blive optaget i fordøjelsessystemet, så ved længere tids optagelse af høje doser kobber, giver det problemer med at optage zink. Optagelsen af kobber hæmmes af C-vitamin og jern, så ved ekstra tilskud af kobber tilrådes det at tage disse forskudt for hinanden.

For meget kobber kan give irritationer i fordøjelsessystemet, svimmelhed og hovedpine.

Kobber findes bl.a. i nødder, bananer, kød, lever og anden indmad, skaldyr, fuldkorn, nødder.

Vælger man at indtage kobber som kosttilskud kan man tage op til 2 mg som forebyggende.

 

Brevkassen giver råd om alternativ behandling, men må ikke betragtes som erstatning for lægebesøg.

 

Kærlig hilsen fra Helena Dylmer – KLINIKKEN Sund Helse

Mail: helena@klinikkensundhelse.dk      www.klinikkensundhelse.dk